Jak jsme hodnotili

Vážení soutěžící,

včera v noci jsem byl stejně jako mnoho z vás napnutý, jak soutěž dopadne. Výsledky jsou teď známy. Gratuluji všem oceněným a chápu i rozčarování těch, kteří se do závěrečného výběru nevešli. Úmyslně říkám, „kteří se nevešli“ a ne „kteří neuspěli“. Uspěli všichni – a to nemá být jen laciná fráze. Vytvořit dílo, které naprosto jednoznačně přesvědší všechny diváky, je nemožné. Líbí se snad VŠEM všechny Piccasovy obrazy? V porotě zasedli lidé s různými preferencemi a hodnocení bylo jen u mála příspěvků jednoznačné. Každý posuzujeme ze svého úhlu a podle svých zkušeností. Fotograf a grafik se může zaměřit na brilantní grafické provedení, obchodníka zajímá, kolik mu může taková reklama prodat a odborník na PR hodnotí, jaký má potenciál zasáhnout konkrétní cílovou skupinu.

Co se týče hodnocení, mohu hovořit jen za sebe. Jak se mi vybíralo? Stručně řečeno, těžko. Každý příspěvek má svou vlastní hodnotu, některé vynikají zpracováním, jiné nápadem, některé alespoň odvahou autora. Počet vítězných míst je však bohužel omezený, pokud by to bylo bývalo možné, byl bych jistě schopen vybrat mnohem více výborných a kvalitních návrhů.

Reklama má přesvědčit zákazníka, aby se rozhodnul pro daný výrobek nebo službu. Má souznít s hodnotami firma a sdělovat snadno pochopitelný důvod, proč výrobek koupit. Velké firmy mají přesné grafické manuály, které detailně popisují jaký font, jaké barvy a jaké rozložení jednotlivých prvků je pro reklamní materiály závazné. Většina firem se hlásí k určitým hodnotám (kvalita, orientace na zákazníka, ekologie, styl, cenová hladina,..) a s nimi nesmí být reklama v rozporu. Výtvarné provedení a vtipný nápad jsou oceňovány, nesmějí však být samoúčelné a neměly by potlačit hlavní účel reklamy.

Při výběru jsem tedy přihlížel k tomu, zda je reklamy schopna oslovit dostatečně velkou cílovou skupinu, zda jasně sděluje hlavní vlastnosti výrobku a samozřejmě i k tomu, jaký má nápad a provedení. Vyloučil jsem návrhy, jejichž humor byl až příliš černý (oprátka, rakev) a rovněž návrhy, které prvoplánově stavěly na genderových stereotypech (blondýna bez mozku). V soutěži se objevil velký počet příspěvků, které stavěly na prolínání reality a obrazu na monitoru. Přes vysokou technickou úroveň mnohých z nich, nepřinášely tyto návrhy žádná zásadně nový nápad a proto jsem je nevybral.. Také návrhy, na nichž se výrobyk vynořují z více či méně abstraktního vesmíru jsou sice zajímavé graficky, ale neposkytují zákazníkům žádné nové sdělení. Bylo hodně recesistických nápadů, které nás sice pobavily, ale těžko bychom je mohli seriózně využít.

Nedělám si vůbec nárok na objektivitu, proto jsem také pouze jedním z členů poroty. Vyhrát vás tentokrát mohlo jen několik, poděkovat vám chci ale všem. Kolem soutěže vznikla velmi tvůrčí a velmi soudržná komunita, tu bychom rádi zachovali a proto – jak říká tvůrce soutěže Michal Čížek – stay tuned.

Tomáš Rutrle, FUJITSU

P. S. Pro ilustraci a na dokreslení toho, že porotci přistupovali k vyhodnocení zodpovědně, jsou níže uvedeny poznámky některých z nich k jimi vybraným příspěvkům.

http://soutez-fujitsu.cz/…tsu-sa-nosi/
v jednoduchosti je síla – dobrý slogan (ve slovenštině „bohužel“ lepší než v češtině), zajímavé a čisté zpracování

http://soutez-fujitsu.cz/web/drogeria/
v reklamě je vtip obrovskou devizou, webová kamera a LCD namísto zrcadla proto u mě boduje, s tímto spotem bych si určitě přál dále pracovat

http://soutez-fujitsu.cz/…-sebevedomi/
leták komunikující zejména obrazem, asi bych zaměnil zobrazený tablet za jiný, více cílený na studenty a možná i se sloganem bych ještě pracoval – ale chuť něco zdokonalovat pro mě znamená, že mě tento materiál zaujal…

http://soutez-fujitsu.cz/…-nez-katana/
jasné sdělení a navíc jeden z mála spotů s rozumnou délkou (stále by šlo zkrátit – reklamní čas jsou peníze)

http://soutez-fujitsu.cz/…uje-fujitsu/
reklamní klasika, trochu jednoduché až „otřepané“ téma, ale stále funguje zvláště pokud je scéna takto čistě zpracována

http://soutez-fujitsu.cz/…iho-cloveka/
i kdyby nebodoval v celé soutěži, zaslouží si minimálně čestné uznání za animaci počítače jako nejvěrnějšího přítele člověka, přijde mi to odvážné a zajímavé, stálo by ještě asi hodně práce dotáhnout to k dokonalosti a zároveň zkrátit (to je tedy neduh téměř všech spotů v soutěži), slovo „virtuální“ jsem si škrtnul, protože mi tam nedává smysl

http://soutez-fujitsu.cz/…ssibilities/
čestné uznání za nápad s „vnořováním“ se do další a další obrazovky v nekonečném světě počítačů, tento nápad je ovšem na reklamu málo a opakování toho samého za sebou nic nového nepřináší – spíše naopak

http://soutez-fujitsu.cz/…na-co-cekat/
zpracování s příliš malým zobrazením propagovaného produktu, ale nápad s netrpělivostí při rozbalování mě zaujal a šlo by s ním pracovat dále

http://soutez-fujitsu.cz/…nite-vision/
mě tento nápad animace „nekonečných brýlí“ doslova nadchl, zpracování by určitě šlo leccos vytknout, rovněž český slogan by mě potěšil mnohem více než anglický (např. variace na téma „dívat se dále“ může být zajímavé i pro služby Fujitsu), tento příspěvek jasně ukazuje, že když má někdo invenci, lze bez velkých nákladů doručit zdařilé dílo – zvuk výborně dokresluje pohodovou atmosféru (ve smylu „těch zákazníků, kteří už s Fujitsu spolupracují“), výroba „nekonečných brýlí“ už mě napadá jen jako reklamní doplněk na veletrhy a výstavy, či jiné „demonstrace“

http://soutez-fujitsu.cz/…er-si-dobre/
příspěvek, který mi připomněl, že reklama musí hlavně zaujmout – tato určitě provokuje dostatečně, asi bych také volil text „pro Fujitsu“ a rozhodně bych více přemýšlel o osazení neonů na ochranný plot, protože automobilistů či těch, kteří to uvidí „na mostě“, bude si více než těch, kteří na to budou koukat zespodu (zvláště pokud jsi jdu „skočit“), kvůli výbornému reklamnímu nápadu zařazuji bez ohledu na zpracování do hlavní soutěže i když mám obavu, že to Fujitsu kvůli příliš vysoké kontroverzi nepoužije. Navíc by šlo asi zorganizovat jako „bungee jumping“ pro zákazníky/partnery – i když by to asi bylo dost nákladné…

http://soutez-fujitsu.cz/…technologie/
má to potřebnou zkratku jednoduchost i vtip, navíc já jsem Dänikena četl docela rád, se sloganem by šlo opět ještě pracovat

http://soutez-fujitsu.cz/…eje-pro-oci/
velmi dobrý nápad, netradiční pojetí propagace monitorů, které mě přivádí na dalších několik verzí reklamy – možná by šlo použít místo „E“ i znak nekonečna, písmenka ze jména Fujitsu apod., rozpracovat slogan „Šetří i Váš zrak“, kde by šlo spojit s úsporou energie… jednoduše skvělá idea, kterou lze využít ve více typech médií od webu, přes tisk až po propagační materiály a třeba i spojit s nekonečnými brýlemi z příspěvku „infinite vision“

http://soutez-fujitsu.cz/web/security/
dobře komunikuje unikátní vlastnosti produktu, jednoduché, stručné, výstižné

http://soutez-fujitsu.cz/…-nema-muchy/
taková blbost, ale pobavila mě – žádné krkolomné konstrukce – naopak až doslovná přímočarost ukazuje, že chytlavý, srozumitelný slogan, má v reklamě stále svůj význam

http://soutez-fujitsu.cz/…ny-generace/
paní je úžasná a začátek vypadá dokonale, škoda jen že překvapení (vtipná gradace příběhu), na které jsem neustále čekal se nedostavilo, jinak výtečná práce se zvukem (zvláště na začátku spotu)

http://soutez-fujitsu.cz/…i-do-zivota/
možná by se hodilo k nějaké tématice Fujitsu a zdravotnictví, nápad tam určitě vidím, jen si nejsem jist, zda lze dostatečně zjednodušit a použít i v jiné formě, např. jako banner či leták

http://soutez-fujitsu.cz/…rie-plakatu/
zajímavá ilustrace toho, k čemu všemu může doma notebook sloužit

http://soutez-fujitsu.cz/…-na-cibulce/
zde mě asi nejvíce zaujal název příspěvku „Fujitsu na cibulce“, což mě přimělo se na příspěvek podívat – opět mi to jen potvrzuje, že zvědavost lze vzbudit různými způsoby…

http://soutez-fujitsu.cz/web/tapeta-pc/
vlastně ani nevím proč, ale zaujalo mě to (obvykle mě na podobné „abstrakce“ moc neužije)

http://soutez-fujitsu.cz/…ujitsu-song/
skladba, která se asi jako jediná může v této soutěži může pochlubit rytmem i rýmem

http://soutez-fujitsu.cz/web/sen/
první video v soutěži, vtipné, technicky ne dokonalé a v reklamě asi nepoužitelné ale nápad a ztvárnění se mi líbí

http://soutez-fujitsu.cz/…llon-flight/
moc pěkné, oceňuji atmosféru chlapeckých dobrodružství.

http://soutez-fujitsu.cz/…ujitsu-mlad/
tak tohle musí dostat cenu za odvahu, já bych ji neměl :)

http://soutez-fujitsu.cz/…itsu-garden/
výborný alternativní nápad, podporující všeobecné dobro

http://soutez-fujitsu.cz/web/e-shop/
ready-to-go solution pro všechny prodejce

http://soutez-fujitsu.cz/…iho-cloveka/
pěkná hříčka, milé provedení, i když technický nedotaženo a hlavně bez pointy, pointy tam vůbec všeobecně chybí, stejně ale jako v knížkách, inscenacích, nějaká česká národní dyspoinitie…?

http://soutez-fujitsu.cz/…dio-skladba/
vysloveně za pracnost, komplexnost a klasický přístup, plamínky pod hrncem jsou k sežrání

http://soutez-fujitsu.cz/…itsu-garden/
originální úhel pohledu

http://soutez-fujitsu.cz/…-sebeobrany/
poctivý pokus o dialog jako nejtěžší z textových žánrů

Komentáře RSS

Komentáře jsou uzavřeny.